Історія зарубіжної літератури XIX - XX ст.

ЗАНЯТТЯ 4. Засудження прагнення до збагачення як основної мети життя у казці Натаніеля Готорна "Золото царя Мідаса"

ПЛАН

1. Н. Готорн і його час.

2. Міф про Мідаса.

3. Зміст казки, порівняння сюжетно-композиційного плану міфу і казки.

4. Два Мідаси.

5. Ідея казки.

Завдання для підготовчого періоду

1. Дайте тлумачення словам: "метаморфоза", сатир, тамбурін, кефара.

2. Підготувати переказ міфу про Мідаси.

3. Подумати, чим схожі і чим відрізняються два Мідаса.

4. Складіть ЛС, ребуси, кросворди, вірші, тести, чайнворди.

Література

1. Н.Готорн. Избранные произведения: В 2 т. - Л., 1982.

2. Кун H.A. Легенды, мифы Древней Греции. - С, 1998.

3. Ярчук О.Д. Мф. Література. (Система уроків) 6 кл. // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. - 1999. - № 7. - С. 25-28.

4. Николюкин А.Н. Американский романтизм и современность. - М, 1968.

Інструктивно-методичні матеріали

Натаніель Готорн - один із найвидатніших американських прозаїків XIX століття, один із "батьків-засновників" жанру новели й психологічного роману в національній літературі. Важливим внеском у новелістику, в якій його ім´я як першовідкривача називали поряд з Едгаром По, було відкриття ним нової форми оповідання, по суті безфабульного, або з послабленою фабулою. У таких творах відтворення внутрішнього стану якоїсь людини, її думок і переживань були важливішими за сюжетний розвиток. Такий тип оповідання став у двадцятому столітті настільки розповсюдженим, що його інколи розглядали як провідний для нашого часу, принаймні у деяких літературах.

Творчість письменника дала можливість розглядати її за жанровими ознаками. Склалося так, що він спочатку два десятиліття писав малу прозу, а потім до кінця життя віддавав майже всі творчі сили романістиці.

Особливості творчості Готорна:

♦ в оповіданнях Готорна мав свою специфіку. Автор зображував своїх персонажів у атмосфері минулого або вони існували у якомусь невизначеному часі;

♦ алегоризм у Готорна був формою повчання, а притчевість закладена в саму основу його творчості, якою він мріяв чогось навчити.

♦ фантазія - головне у творчості;

♦ використання і творче переосмислення давньогрецьких міфів.

Натаніелю Готорну часто дорікали і його молодші сучасники, і літератори за те, що він мало цікавився соціальними проблемами й конфліктами, не відобразив суспільства своєї доби у всій його повноті. Але Готорн знайшов своє власне місце в американській і світовій літературі, створив свій неповторний художній світ і незабутніх героїв, які жили і страждали серед одвічної боротьби між добром і злом. І цього, мабуть, достатньо для талановитого американського романтика.

Під час написання своєї казки "золото царя Мідаса" Н.Готорн використав і творчо переосмислив міф про Мідаса. Хоча зміст казки майже ідентичний міфу, проте у творі можна виділити значну кількість спільних і відмінних рис.

СПІЛЬНЕ

o в юності - обоє веселі, життєрадісні, люблять музику, квіти;

o бажання стати найбагатшим;

o усвідомлення необдуманості бажання;

o ненависть до золота і багатства;

o тема згубного впливу грошей на людину, формування в її характері таких негативних рис як жадібність, стяжательство, егоїзм;

o засудження прагнення до збагачення як основної мети життя.

ВІДМІННЕ

"Міф про Мідаса"

-бажання стати багатим - епізодичне рішення, у відповідь на пропозицію Ді-оніса;

-герой живе для себе; -безтурботне життя. "Золото царя Мідаса"

♦ багатство - мета життя (бажання вийшло від Мідаса);

♦ усе заради доньки;

♦ щасливий сім´єю, онуками.