Інформаційно-аналітична діяльність

2.3. Категоріально-понятійна система дисципліни "Інформаційно-аналітична діяльність"

З’ясуємо значення ключових понять і термінів, що найчастіше вживаються в інформаційно-аналітичній діяльності.

Розпочнемо з головного поняття - поняття «інформації». Насамперед зазначимо, що однозначного трактування цього поняття насьогодні не існує.

Інформація — абстрактне поняття, що має різні значення залежно від контексту. Походить від лат. «informatio», яке має декілька значень:

- роз´яснення;

- виклад фактів, подій;

- тлумачення.

Погляд на інформацію з точки зору її споживачів окреслює таке поняття: інформація — це нові відомості, які прийняті, зрозумілі і оцінені її користувачем як корисні.

Іншими словами, інформація — це нові знання, які отримує споживач (суб´єкт) у результаті сприйняття і переробки певних відомостей.

В залежності від галузі використання термін «інформація» одержав безліч визначень, наприклад:

- відомості або повідомлення про щось (побутове);

- роз´яснення, виклад;

- комунікація та зв´язок, в процесі якого усувається невизначеність (теорія зв´язку, американський вчений Клод Шеннон);

- міра неоднорідності розподілу матерії та енергії у просторі та у часі, міра змін, якими супроводжуються всі процеси, що протікають у світі (український вчений Віктор Михайлович Глушков);

- заперечення ентропії, міра хаосу в системі (французький вчений Леон Бріллюен);

- передача різноманітності (англійській філософ Вільям Росс Ешбі);

- міра складності структур (французький вчений Абраам Моль);

відображена різноманітність (радянський вчений Аркадій Дмитрович

Урсул);

- результат інтелектуальної (аналітико-синтетичної чи еврістичної) діяльності певної людини щодо подання відомостей, повідомлень, сигналів, кодів, образів тощо (український вчений Цимбалюк Віталій Степанович)

- універсальна субстанція, що пронизує усі сфери людської діяльності, слугує провідником знань та думок, інструментом спілкування, взаєморозуміння та співробітництва, утвердження стереотипів мислення та поведінки (ЮНЕСКО);

- документовані або публічно оголошені відомості про поди та явища, що відбуваються у суспільстві, державі та навколишньому природному середовищі (Закон України «Про інформацію»)[1].

Сьогодні інформація стає елементом ринкового механізму. Крім цього, вона є економічним ресурсом, фактором конкурентної боротьби, суспільним благом і товаром.

Як предмет і результат управлінської діяльності, інформація характеризується такими властивостями:

- виступаючи на певному етапі управління як предмет праці, в подальшому сама стає продуктом праці;

- має здатність тривалого і багаторазового застосування і не втрачає своїх властивостей;

- має властивість накопичення;

- здатна старіти і втрачати свої властивості з появою нових відомостей і знань;

- корисність та цінність отриманої інформації залежить від уміння користувача скористатися нею, його кваліфікації;

- підлягає тиражуванню і одночасному використанню в багатьох місцях, незалежно від мети використання

Споживча вартість інформації виявляється в її здатності задовольнити людську потребу в ній. Така потреба виникає у разі, коли людина відчуває недостатність у певних благах, бажає їх отримати, володіти ними, з метою переборення цього відчуття звертається за допомогою до інформації.

Можна виділити такі особливості інформації як товару.

- володіння інформацією не є гарантією абсолютного права на її використання, тобто її можна продати і залишитись її власником;

- продаж інформації може здійснюватись значній кількості покупців, і жоден з них не стає її одноособовим власником;

- виникає в результаті не просто розумової праці, а її творчої частини;

- цінність інформації не має прямого зв´язку з вартістю її створення, зберігання та обробки, а залежить від потреби в ній, її актуальності та якісних характеристик, очікуваних споживачем.

Сьогодні інформація розглядається як важливий ресурс поряд матеріальними, фінансовими, енергетичними, трудовими та іншими видами ресурсів.

Інформаційний простір (національний) - інформаційне середовище, в якому здійснюються інформаційні процеси та інформаційні відносини щодо створення, збирання, відображення, реєстрації, накопичення, збереження, захисту і поширення інформації, інформаційних продуктів та інформаційних ресурсів, на яке розповсюджується юрисдикція держави.

Інформаційний продукт (продукція) - створена виробником сукупність документованої інформації, відомостей, даних і знань, яка призначена для забезпечення інформаційних потреб користувача.

Інформаційні ресурси — це весь обсяг знань, відчужених від їх творців, зафіксованих на матеріальних носіях і призначених для суспільного використання.

Інформаційна послуга — це отримання і надання в розпорядження користувача інформаційних продуктів.

Ринок інформаційних послуг — сукупність економічних, правових і організаційних відносин по продажу і купівлі інформаційних продуктів та послуг (ІПП´), які складаються між їхніми постачальниками і споживачами.

Інформаційно-аналітична діяльність - це сукупність дій на основі концепцій, методів, засобів, нормативно-методичних матеріалів для збору, накопичення, обробки та аналізу даних з метою обґрунтування та прийняття ефективних управлінських рішень.

Інформаційна безпека — складова національної безпеки, процес управління загрозами та небезпеками державними і недержавними інституціями, окремими громадянами, за якого забезпечується інформаційний суверенітет України;

Інформаційні відносини — відносини, які виникають у всіх сферах життя і діяльності людини, суспільства і держави при одержанні, використанні, поширенні та зберіганні інформації.

Інформаційний суверенітет — здатність держави контролювати і регулювати потоки інформації поза межами держави з метою додержання законів України, прав і свобод громадян, забезпечення національної безпеки держави.

Інформаційна система - організаційно впорядкована сукупність інформаційних ресурсів та інформаційних технологій і засобів забезпечення інформаційних процесів.

Інформаційні технології - цілеспрямована організована сукупність інформаційних процесів з використанням засобів електронної техніки, що забезпечують високу швидкість обробки даних, швидкий пошук інформації, розосередження даних, доступ до джерел інформації незалежно від місця їх розташування.

Інформаційний ринок - система економічних, організаційних і правових відносин щодо продажу і купівлі інформаційних ресурсів, технологій, продукції та послуг.

Інформаційне суспільство - суспільство, в якому більшість робітників займаються створенням, збиранням, відображенням, реєстрацією, накопиченням, збереженням і поширенням інформації, особливо її вищої форми — знань.

Інформаційна війна - процес боротьби між суб´єктами із застосуванням інформаційної зброї.